هنر و معنی کانسپچوال آرت یا هنر مفهومی در معماری
در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد کانسپچوال یا هنر مفهومی صحبت کنیم.امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.
کانسپچوال آرت ( Conceptual Art ) به معنای هنر مفهومی می باشد ، هنری که بیان معنی و مفهومی خاص، مهمترین وجه اثر باشد هدف فقط ارائه اندیشه است، خارج از هر فرم و ساختاری.
نهضت کانسپچوال بخشی از حرکتی بود که طی آن شی یا اثر هنری به مفهوم سنتی طرد و تحقیر گشته و تأکیدی بی سابقه بر ایده ها جایگزین شد.
هنر و معنی کانسپچوال آرت یا هنر مفهومی در معماری
هنر مفهومی شکلی از بیان هنری است که می کوشد تا با نیروی ذهن به اثر جنبه هنری داده و آن را از قید و بند فیزیک و ظاهر کار تا حدی آزاد نماید. در این راه ، هنرمند از هر آنچه که دوست دارد و یا مناسب با هدف و بیان فکرش است برای عینیت بخشیدن به تفکر و آرمانش استفاده می کند ، این ابزار ممکن است با هم ناهمخوان باشد مانند شیشه ، خاک ، چوب، پارچه ، میز شکسته، کتاب، بدن انسان، چراغی کهنه و….
هنرمند ابزار مادی را بی اهمیت ، از بین رفتنی ، دور از زیبایی شناسی دانسته و تنها برای انتقال مستقیم یک مفهوم یا تصور از آنها سود می جوید. این مفهوم یا تصور معمولا آگاهی به مکان و یا رویداد یا تصور و برداشتی فنی از علم یا فلسفه است ، گاهی نیز هنرمند در پی بیان اعتراضش به واقعه ای است با بیانی متفاوت .
هنر کانسپچوال هنری است که مستلزم توجه و مشارکت ذهنی تماشاگر بود
هنر و معنی کانسپچوال آرت یا هنر مفهومی در معماری
در دایره المعارف هنر آورده شده است :
در این نظریه ( کانسپچوال آرت ) مفهوم ( انگاشت کلی از موارد خاص ) اهمیت دارد و نه چگونگی ارائه آن. فکر هنرمند مهم است و نه شیئ هنری، هدف رسانیدن مفهوم به مخاطب است وسیله بیان هر چه می تواند، باشد.
از آغازگران این گرایش می توان به هنرمندان آمریکایی انگلیسی همچون جوزف کاسوت، لارنس وینر، استنلی براون، داگلاس هیوبلر، بروس نومن و به گروه «هنر و زبان» در انگلیس اشاره کرد.
شایان توجه است که هر اثر هنری باید دارای مفهوم باشد. مفهومی که معنایی را فرای ظاهر و صورت اثر ارائه می نماید. القای معنا در هنر مفهومی ممکن است شخصی باشد، چه برای هنرمند و چه برای مخاطب و چه در عنوان اثر و چه در ارائه آن. در اینجا بیننده با خود اثر در ارتباط است و نیازی به برقراری ارتباط با خالق اثر نیست .
در هنر کانسپچوال ایده یا مفهوم مهمترین جنبه کار است طرحها و تصمیمها از پیش تعیین شده و اتخاذ می شود
هنر و معنی کانسپچوال آرت یا هنر مفهومی در معماری
مارسل دوشان نقاش فرانسوی گریزان از جنگ (1968-1887) یکی از بنیانگذاران و از مطرح ترین و کارآمدترین هنرمندانی بود که با اشیاء حاضر آماده (ready- made) کانسپچوال آرت را به عنوان یکی از گرایش ها و جریانهای هنری پست مدرن، مطرح و تثبیت کرد وی در توصیف این هنر می گوید:
واقعیت این است که من تفکرات ضداجتماع داشتم. وقتی یک چرخ دوچرخه را روی یک چهارپایه گذاشتم که چنگک هایش رو به پایین بود، نه هیچ ایده ای حاضر-آماده داشتم و نه چیز دیگری. فقط من باب تفریح بود. این نوع تفریحی بود که در ذهن داشتم.
اصالت فکر و ایده در هنر مفهومی چیزی فرای درک مخاطب نیست ، او با فهم خود ایده (انتزاعی) هنرمند را گرفته ، بازسازی کرده ، در ذهن خویش پرورش داده و در ساختن آن مشارکت می کند.